Sunday, March 29, 2009

Pas mula hilang keyakinan di Bukit Gantang


CALON Pas, Nizar Jamaludin, tidak kelihatan ceria bila berjalan masuk ke Pusat Penamaan Calon P.059 Bukit Gantang, Ahad hari ini. Apakah yang membuat beliau gusar hingga hilang keyakinan diri begitu juga Presiden dan pucuk pimpinan Pas yang mula dilanda kebimbangan dalam persaingan dengan BN di Bukit Gantang?

Nasir Sukiman
29 Mac 2009

CALON Pas, Nizar Jamaludin, tidak kelihatan ceria bila berjalan masuk ke Pusat Penamaan Calon P.059 Bukit Gantang, Ahad pagi tadi.
Beliau tahu bukit yang perlu didakinya begitu licin terutama memandangkan hakikat kawasanundi ini merupakan kubu Umno dan Barisan Nasional sejak dulu lagi dan hanya terlepas daripada genggaman satu kali saja iaitu pada 8 Mac, 2008.
Itupun berikutan masalah calon didatangkan dari luar. Kini Nizar harus berdepan anak jati Bukit Gantang, Ismail Saffian, ketua penerangan Umno bahagian didukung kuat oleh jentera parti yang bersatu padu.
Saingan dan tentangan kuat Umno yang diyakini mampu merampas semula Bukit Gantang daripada Pas pada 7 April ini semakin dirasai bukan saja berikutan perpaduan di kalangan ahli dan pucuk pimpinan di peringkat bahagian, tetapi juga kekentalan dan semangat juang barisan baru parti di bawah Najib Tun Razak.
Umno di bawah Najib bergandingan dengan Muhyiddin Yassin, Ahmad Zahid Hamidi dan seluruh jentera dikerah ke Bukit Gantang sekaligus mengubah dan menggugat keyakinan awal Pas dan Nizar yang lebih banyak mengharapkan simpati pengundi.
Betapa pentingnya BN dan Umno khususnya mencapai kemenangan ditekankan oleh Muhyiddin memandangkan ia adalah pilihan raya kecil pertama selepas berlakunya peralihan kuasa dan kepimpinan dalam parti melibatkan bakal Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak.
Muhyiddin Yassin memberitahu barisan kepimpinan baru Umno yang dibentuk Khamis lepas akan memberi keyakinan kepada rakyat tentang kesungguhan kerajaan BN untuk membawa perubahan dan pembaharuan seperti yang diharapkan mereka.
Setiausaha Agung Pas, Kamaruddin Jaafar berpendapat pucuk pimpinan baru Umno sudah pasti mahu membuktikan kemampuan masing-masing dalam usaha membawa kemenangan kepada BN di Bukit Gantang.
Pilihan raya kecil itu menyaksikan pertandingan tiga penjuru antara calon BN Ismail Saffian, 49, calon PAS Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin, 52, dan calon bebas Kamarul Ramizu Idris, 42.
Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng pula menganggap BN mempunyai kelebihan dalam pilihan raya itu kerana mereka mempunyai segala keperluan dan jentera pilihan raya mencukupi.
Penyandangnya Roslan Shaharum dari PAS meninggal dunia pada 9 Februari lepas, akibat serangan jantung. Pada 8 Mac, 2008 Roslan memenangi kerusi berkenaan setelah menewaskan calon BN Datuk Seri Abdul Azim Mohd Zabidi dan calon bebas M. Mohganan dengan majoriti 1,566 undi. Sebagaimana kempen tahun lalu, Pas dijangka terus menggunakan surau dan isu Islam dalam ceramahnya selain menggesa pengundi ‘menderhaka’ terhadap Sultan.

1 comment:

  1. nizar tahu dia calun dap.... bukan calun pas yang hakiki... ramai anak tempatan yang layak dan patut diberi peluang... khasnya pemuda. nizar ada banyak kes mahkamah... kalau menang pun bermasaalah jugak.... sila sipir nampaknya

    ReplyDelete