Saturday, March 28, 2009

Kampung penuh bendera, pekan sunyi



SATU fakta agak mengejutkan adalah di hampir semua kawasan ramai pengundi Cina baik di pekan Trong, Cangkat Jering, Simpang atau Kuala Sepetang, tidak banyak atau tidak ada langsung bendera dan sepanduk Pas, Barisan Nasional, Gerakan atau parti lain dipasang di sepanjang pekan atau jalan.


Ini berbeza dengan keadaan dan suasana di kampung Melayu sepanjang jalan seperti di Cangkat Ibol, Kampung Menteri, Kampung Cheh atau di Sungai Rotan, yang ibarat pesta bendera dan sepanduk yang begitu meriah.
Kita dapat lihat bendera dan sepanduk BN atau Umno dipasang berdekatan atau saling tindih menindih dengan bendera dan sepanduk Pas saja tidak ada PKR atau DAP.

Namun kata orang kampung mereka sebenarnya menyokong BN dan Umno tetapi aktivis Pas sengaja memasang bendera parti itu di sekitar kampung tanpa kebenaran penduduk.
Jelas sebahagian besar penduduk kampung yang sudah menikmati faedah dan kemudahan seperti sekolah, elektrik dan air selain jalan berturap hasil usaha kerajaan BN tetap menyokong kerajaan dan menolak Pas apatah lagi DAP dan PKR.

Malangnya ketika kerajaan campuran Pas, DAP dan PKR berkuasa kurang setahun mereka tidak melaksanakan sebarang projek berfaedah dan menghalang usaha BN membangunkan terus kampung dan pekan.
Kerajaan campuran itu mengutamakan isu tidak menguntungkan ramai rakyat seperti pemberian tanah kekal kepada segolongan kecil penduduk saja.

1 comment:

  1. Takbir: ALLAH HU AKBAR, ALLAH DAH ANUGRAHKAN KEMENANGAN KEPADA KITA, MARILAH KITA BERSYUKUR

    ReplyDelete