Monday, March 30, 2009

Penduduk mahu lihat perubahan, pembangunan

Sepetang bersama rakan duduk di pekan Kuala Sepetang sambil melihat ikan, udang dan kerang dinaikkan dari jeti di situ.
Keadaan agak sibuk sikit dengan aktiviti harian, termasuklah lori-lori yang keluar masuk membawa hasil tangkapan untuk pasaran tempatan. Tak tahulaa hasil tangkapan ini dijual di sekitar Pulau Pinang, Ipoh ataupun Kuala Lumpur.
Walaupun kekurangan infrastruktur tetapi penduduk di sekitar Jeti Kuala Sepetang masih meneruskan aktiviti harian mereka.
Berehat seketika sambil minum tea Cina n kopi memang menyeronokkan sambil berbual-bual dengan pengunjung kedai. Walaupun kurang fasih berbahasa Melayu, namum hentam sajalaa janji sama-sama faham.
Rata-rata penduduk di situ memerlukan perubahan agar kepentingan anak-anak mereka terjamin.
Agak terkejut juga apa bila isu perubahan kuasa di sebut-sebut. Sebab itulah mereka mahu melihat Datuk Seri Najib Razak memainkan peranan menstabilkan terus ekonomi negara.
Di samping itu juga.. mereka menyambut baik dua tokok negarawan iaitu Tun Mahathir dan Pak Lah yang sanggup berganding bahu bekerjasama demi kepentingan rakyat.
Namun apa yang ramia tidak faham mengapa Nizar Jamaludin dicalonkan oleh tampuk pimpinan Pas. Nizar pernah pegang jawatan Menteri Besar Perak dan DUN Pasir Panjang.
Banyak tu gaji dan elaun diterima Nizar. Bila penamaan calon yang diumumkan tempoh hari, ramai terkejut bila anak tempatan Bukit Gantang tidak terpilih.
Adakah tiada calon yang layak bertanding atas tiket Pas atau BNNizar mahu menambah lagi gaji yang sedia ada serta kuasanya.
Maklumlah bertanding kerusi Parlimen ni, boleh pergi Parlimen, dapat elauns lagi. Apakah yang dimahukan Nizar dan Pas.
Semasa mengumumkan calon PAS yang bertanding di Parlimen Bukit Gantang di Padang Kota tempoh hari, rata-rata yang hadir bukanlah penduduk setempat. Semuanya orang luar. Mana perginya orang tempatan. Calon tempatan pun tak ada, inikan pula penduduk tempatan.
Apa pun angin perubahan amat dinantikan baik di Kuala Sepetang mahupun pengundi di Terong, Cangkat Jering.

-Herokecik

No comments:

Post a Comment