Monday, March 23, 2009

Melayu sabotaj peniaga pasar mini Melayu di Kamunting?

Pak Ngah Ke Bukit Gantang (3)

SETELAH berada empat hari di sebuah taman perumahan kelas pertengahan-rendah di Kamunting, Pak Ngah sudah membuat tinjauan ke barisan kedai-kedai setingkat untuk mendapatkan pelbagai barangan keperluan dapur dan rumah amnya.
Tidak ketinggalan juga Pak Ngah merayau-rayau ke beberapa taman perumahan dan di tepi jalan raya utama Kamunting-Taiping dan ke Batu Kurau.
Ada begitu banyaknya taman perumahan dengan masjid besar dan surau menjadi pelengkap hidup masyarakat Melayu kita.
Dan tentunya, apa yang agak menonjol adalah kehadiran lebih 10 buah pasar mini bersaing dengan tiga buah pasar raya besar iaitu The Store, Giant dan Tesco di Taiping Sentral.
Semuanya menjadi pesaing pula kepada berpuluh buah kedai runcit tentunya milik peniaga Cina dan India. Tetapi di mana dia peniaga Melayu kita?
Kita usahlah bincang mengenai gerai makanan Melayu, tetapi kedai runcit dan pasar mini dulu.
Boleh dikatakan hampir semua taman perumahan dihuni kebanyakan kakitangan awam seperti anggota polis, tentera (ada tiga kem tentera di Kamunting), anggota bomba, petugas hospital dan tidak kurang juga kakitangan penjara dan guru sekolah selain golongan perkeranian.Turut sama menyewa adalah pekerja kilang di kawasan perindustrian Kamunting.
Petugas lelaki dengan potongan rambut pendek ramai di Kamunting maklumlah ia dekat dengan Penjara Taiping, Pusat Tahanan Pencegahan (ISA) dan kem-kem tentera.
Hampir 95 peratus penduduk taman-taman perumahan seperti di Taman Mewah dan Taman Pinang Seberang adalah Melayu.
Malangnya tidak ada satupun pasar mini atau kedai berdaya maju milik Melayu dekat dua taman ini. Ada dua tiga peniaga Melayu sebelum ini tetapi mereka sudah gulung tikar kerana kurang pelanggan.
Mengapa? Orang Melayu sabotaj peniaga Melayu dan mengkayakan peniaga pemilik pasar mini bukan Melayu?

1 comment:

  1. betulah kalau tegline si nizar ni....

    kekalkan kemenangan rakyat.. rakyat yang mana? sebab DEB yang bela orang susah dan miskin nizar tak sokong sebab perkauman melayu katanya.....

    sepatutnya tagline si nizar ni.... "KEKALKAN KEMENANGAN BONEKA DAP."

    ReplyDelete