Saturday, March 21, 2009

Penceramah Pas buka borak pasal syurga, neraka

Pak Ngah Ke Bukit Gantang (2)

ADUHAI Yob, bukannya mudah untuk mendapatkan hotel, motel, rumah tumpangan ataupun chalet di sekitar Kamunting atau ringkasnya di kawasan Bukit Gantang minggu ini.
Jika ada pun hotel murah semuanya sudah habis ditempah sehingga 8 April depan begitu juga rumah tumpangan milik Melayu Perak.
Segala-galanya kerana Pilihan Raya Kecil P.059 Bukit Gantang hinggakan hotel dua tingkat di Taiping yang kelihatan lusuh dan hotel tiga dan empat bintang di Ipoh pun penuh dengan penghuni.
Kasihan tu rakan-rakan Pak Ngah yang datang dari sekitar ibu negara terpaksa menyewa rumah biasa tanpa penghawa dingin dan bilik air dua pintu saja dikongsi bersama-sama 10 orang.
Ada beberapa rumah jenis ‘homestay’ enam bilik dengan sewa RM60 sehari lengkap dengan penghawa dingin dan lima bilik air. Sayangnya semua sudah habis ditempah sejak Februari lagi.
Memanglah Yob, ada rumah sewa murah tetapi semuanya jauh dari pusat kegiatan, pejabat dan bilik gerakan sama ada Barisan Nasional atau Pas. Kelihatan pejabat dan markas Parti Keadilan Rakyat yang berdebu walaupun baru dirasmikan tetapi tidak berpenghuni.
Pas pula seperti biasa menyewa rumah kedai buruk di beberapa taman perumahan sebelum bandar Kamunting. Yang penting bagi aktivis Pas tentunya pejabat mereka ni dekat dengan surau.
Nampaknya setiap malam ada saja penceramah Pas membuai pengundi yang berhimpun di surau dengan janji-janji syurga dan sumpahan kepada penyokong lawan Pas yang kata penceramah akan dihumban ke neraka.
Tapi duhai penceramah ini bukan pengundi Kelantan. Ini orang Perak cucu cicit Panglima Gantang. Pak Ngah tahu kita tidak mudah dibeli atau digula-gula dengan janji kosong. Amal ibadat lebih penting dan bukannya ahli Pas atau tidak jika mahu tiket ke syurga Allah!

No comments:

Post a Comment