Thursday, April 2, 2009

Ngeh hampir dibaling kerusi

Cerita ni berlaku pagi kelmarin di Simpang Kota Raya, Simpang, Taiping ketika ramai penduduk kampung sedang bersarapan di sebuah kedai makan.

Sedang kami makan, datanglah Ngeh Koo Ham dengan juak-juak Pas untuk berkempen. Jadi Ngeh pun menghampiri sebuah meja dengan empat lelaki Melayu sedang bersarapan lalu beliau bertanya khabar dan berkempen dengan cerita itu dan ini.

Namun ada satu perkataan yang keluar dari mulut Ngeh yang sangat menyentuh jiwa orang Melayu Bukit Gantang ini... iaitu krisis kerajaan Perak dan menyebut perkataan "derhaka".
Tiba-tiba dengan berang seorang daripada lelaki itu berpekik: "Perkataan derhaka jangan disebut!, Sultan Perak ada dalam hati kami!"

Semua yang berada dalam kedai makan tersebut melihat sahaja Ngeh Ko Ham dengan muka merah padam berdepan lelaki itu. Rasanya kalau Ngah sebut sikit lagi perkataan derhaka kepada Sultan.... rasanya ada kerusi yang melayang lah....

Kemudian Ngeh dengan juak-juaknya pun beredar dengan rasa malu!

Hakikatnya orang Melayu Perak masih sayangi Sultan Perak... yang derhaka kepada Sultan hanyalah pemimpin dan penyokong DAP dan Pas terutama si Nizar Jamaluddin dan balaci-balaci DAP seperti Ngeh, Nga.

3 comments:

  1. baling je kerusi tu...
    xpayah ckap sory

    ReplyDelete
  2. Patutnya baling saja kerusi tu pada Ngeh dan tukang-tukang "kiPAS" nya. Baru mereka sedar langit tu tinggi ke rendah.

    "Kesetiaan kepada Raja dan Negara" tetap kuat di hati rakyat Perak!

    ReplyDelete
  3. aku sokong apa yg korang perkatakan...

    "Kesetiaan kepada Raja dan Negara" tetap kuat di hati rakyat Perak

    ReplyDelete