Tuesday, March 31, 2009

Pas, Nizar cemari kesucian masjid, surau

MUSTAFA Ali kata Pas tidak menggunakan masjid sebagai pentas dakyah politik tetapi hakikatnya iya. Imam Masjid Simpang, Taiping sudah hendak mengimamkan solat Maghrib, baru-baru ini tetapi tempat beliau diambilalih Nizar Jamaluddin.
Calon Pas bagi P.059 Bukit Gantang itu kemudian cuba pula menyampaikan tazkirah sedangkan majlis di masjid berkenaan adalah anjuran Barisan Nasional.
Pas dan Nizar tentunya mahu mengambil kesempatan dan meraih undi atau lebih tepat lagi ‘political mileage’.
Jika Nizar hendak menunjukkan siapa lebih alim, sudah tentunya di sini mungkin timbul soal riak.
Sememangnya dewan masjid tidak seharusnya digunakan bagi kepentingan politik atau untuk mencari pengaruh. Ini disedari betul oleh Mustafa, Naib Presiden Pas.
Pekarangan masjid pun jika digunakan dan mencetuskan pergeseran di antara dua golongan politik pasti melanggar semangat mengimarahkan rumah Allah itu.
Masjid lebih tepat lagi antara lain adalah pusat perpaduan, pentadbiran, dakwah selain markas pejuang Islam pada zaman kegemilangannya.
Apa yang pasti adalah surau di taman-taman perumahan sudah digunakan habis-habisan oleh Pas sebagai tempat menabur fitnah dan tohmahan terhadap pemimpin kerajaan dan Sultan seperti di Kamunting. Bukannya pekarangan surau malah dewan solat sekali.
Butir hujah penceramahnya kadangkala terlalu simplistic seolah-olah memperbodoh-bodohkan pendengar saja.
Lebih buruk lagi ada penceramah Pas mengitar semula isu lama dengan memberi jenama baru seperti soal siapa derhaka kepada Sultan.

Pas gagal bangunkan Bukit Gantang

Pokoknya patutkah Pas diberikan peluang kedua di P.059 Bukit Gantang? Hampir setahun mereka memerintah, keadaan di hampir seluruh kawasanundi tidak terjaga.
Kurang beberapa minit hujan lebat, air longkang tiba-tiba sama rata dengan jalan raya yang mula digenangi. Maknanya longkang tidak dikorek, rumput dan lalang menjadi semak samun.
Taman permainan kanak-kanak terbiar dengan lalang tinggi.
Lebih sedih lagi melihatkan gerai-gerai penjaja terutama Melayu tidak terbela walaupun menjadi tumpuan kakitangan dan pekerja yang bergegas ke pejabat.
Pas jelas tidak mampu membela nasib peniaga kecil Melayu ini. Betullah kata aktivis Pas sendiri masuk politik, jadi Ahli Parlimen atau Adun cepat jadi kaya kerana elaun bertimbun-timbun. Jadi rakyat sudah pasti diabaikan.

No comments:

Post a Comment