Thursday, March 19, 2009

Pak Ngah Ke Bukit Gantang (1)

Ikuti kisah kawan Panglima iaitu Pak Ngah dalam siri Pak Ngah Ke Bukit Gantang:

Pak Ngah balik Yob….


SELASA lalu setelah sekian lama merantau, Pak Ngah Salleh pulang juga ke kampung halaman kita di Kamunting, Yob.
Udara tetap nyaman dan suasana segar bugar. Tidak ada kedengaran bunyi hiruk pikuk seperti di bandar raya Kuala Lumpur dan Ipoh.
Tidak ada lagi bangunan pencakar langit kecuali dua tingkat Gedung Tesco dan Pasar Raya Giant.
Lega rasanya Yob. Pak Kop masih lagi menjual Laksa Asli Pak Ngah di jalan ke Batu Kurau tapi kini sudah pun menggunakan van. Dua gerai besar menjual buah-buahan kita seperti tembikai, mangga dan jambu dibina di bahu jalan utama ke Taiping.
Tapi Pak Ngah Salleh ni agak hairan juga, ketika singgah untuk bersolat Asar dan minum petang di Kawasan Rehat dan Riadah Sungai Perak.

Memanglah gerai R & R sudah berubah wajah. Sekitar kawasan rehat dan makan bertambah bersih dan kemas malah sungguh menarik.
Tapi kenapa semua 10 gerai makanan dan minuman menjual jenis juadah dan air yang sama saja. Hampir semua menjual mi dan kway teow serta tempe goreng, nasi goreng kampung dan biasa selain lauk pauk seperti kari ikan dan ayam.
Mana dia rendang tok dan tempoyak durian kegemaran Pak Ngah? Kenapa tak dibuat air mangga atau air jambu batu untuk dijual sebagai produk Perak.


Sebenarnya produk berjenama Perak tulah yang dicari oleh ramai Pak Ngah yang kini bermukim di Bukit Gantang sempena pilihan raya kecil P.059 dengan hari penamaan calon pada 29 Mac dan membuang undi 7 April.

No comments:

Post a Comment